Instructional Media For Classroom

تولید محتوی کاربرد

Instructional Media For Classroom

تولید محتوی کاربرد

با سلام
ضمن تقدیر و تشکر از شما بازدید کننده ی محترم....
وبلاگ کنونی توسط دانشجویان دبیری زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان اصفهان ایجاد شده است.
شما عزیزان میتوانید جهت ارسال مطالب خود با ایمیل های زیر تماس حاصل نمایید :
engtec77@gmail.com
mehrannajafi19@gmail.com

Hi
Dear visitor appreciated and thank you ....
Current blog created by English language Teaching students of Isfahan Farhangiyan University
Your loved ones can contact us with the following emails to tell your stories:
engtec77@gmail.com
mehrannajafi19@gmail.com

آخرین نظرات

دکتر هاشم فردانش*

>چکیده

در یک قرن اخیر براساس تحولات به وقوع پیوسته در دیدگاههای معرفت‌شناسی، رویکردهای روانشناسی یادگیری و سایر علوم وابسته و مربوط به ارتباطات،سیستمها و تعلیم و تربیت،تعریف تکنولوژی آموزشی،دستخوش تحولات بنیادین شده است. این تعریف از«کاربرد وسایل و ابزار در آموزش»،به«طراحی،تولید،اجرا و ارزشیابی‌ نظامهای آموزشی»و سرانجام به«نظریه و عمل طراحی،تهیه(تولید)،استفاده(کاربرد)، مدیریت و ارزشیابی فرآیندها و منابع یادگیری».تغییر یافته است.بررسی تاریخچهء این‌ رشته از علوم کاربردی در غرب که زادگاه آن است،نشان از تعامل صاحبنظران این‌ علم با شرایط و اقتضائات محیطی و نیازها و جهتگیریهای نظامهای تربیتی آنان دارد، درحالی‌که موقعیت این رشته در کشور ما ایران به منزله یک رشتهء علمی کاملا وارداتی،همانند بسیاری از رشته‌های دیگر دانشگاهی متفاوت است.به همین سبب‌ برای بررسی تاریخ این رشته در ایران می‌باید در زوایای رخدادها و وقایع مرتبط با تعلیم و تربیت در پی نشانه‌های مربوط به جنبه‌ای یا جوانبی از مباحث،کاربردها و محتواهای مرتبط با این رشته جستجو کرد تا اثری از آن یافت.در این نوشته بنا بر اهمت و تأثیرگذاری رویداد بسیار مهم تأسیس دار الفنون بررسی خود را از این نقطهء عطف تاریخی شروع می‌کنیم و با پیگیری رویدادهای آموزشی و فرهنگی کشورمان به‌ خصوص از اول قرن چهاردهم هجری شمسی(مطابق با اوائل قرن بیستم میلادی)، سیر تحول شناخت،موقعیت و کاربرد رشته تکنولوژی آموزشی را دنبال می‌کنیم.این‌ مطالعه به‌خصوص بر وقایع معطوف به زمان پیش از شکل‌گیری رشتهء تکنولوژی‌ دریافت مقاله:5/8/87 تصویب نهایی:7/10/87

(*).دانشیار گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس

آموزشی در حکم یک رشتهء تحصیلی دانشگاهی در سال 1372 و پس از این تاریخ‌ متمرکز خواهد شد.بررسیها نشان می‌دهند که به دلیل رخدادهای بسیار مهم‌ تاثیرگذاری،همچون نهضت مشروطه،جنگ جهانی اول،منازعات کشورهای‌ استعماری در کشور ما برای کسب امتیازات،کودتای رضاخان،جنگ جهانی دوم، نهضمت ملی شدن نفت و سرانجام کودتای 28 مرداد 1332 و تبعات مخرب و نامبارک‌ آن کشور ما عملا پنجاه سال اول قرن بیستم میلادی که گسترهء ناب رشد و شکوفایی‌ علوم در کشورهای غربی بوده را از دست داده است.این عقب‌ماندگی موجب عدم‌ رشد بسیاری از علوم در ایران شده و تکنولوژی آموزشی به عنوان یک رشته تحصیلی‌ دانشگاهی و در حکم یک تخصص کاربردی در آموزش و پرورش و آموزش عالی‌ کشورمان از آن جمله است.برداشتهای ناصواب از این رشته موجب پنهان ماندن‌ ماهیت،فلسفه و محتوای آن برای بسیاری از دست‌اندرکاران آموزش و پرورش و رشته حیاتی در تعلیم و تربیت جهانی محروم ساخته است.در بخش پایانی این نوشته‌ به چشم‌انداز این رشته در آینده در پرتو بررسیهای انجام شده خواهیم پرداخت.امید است که چنین بررسیهایی گرچه بسیار محدود و ناقص،بتوانند پرتوی فرا راه‌ دانش‌پژوهان و علاقه‌مندان این رشته باشند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۰۳
Mehran Najafi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی