میزان و نحوه استفاده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از شبکههای اجتماعی مجازی
میزان و نحوه استفاده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از شبکههای اجتماعی مجازی
نویسندگان
صدیقه کاظمی 1 ؛ نجمه صولتی2 ؛ مریم طالب دوست2
چکیده
هدف اصلی این پژوهش آشنایی با وضعیت موجود و میزان و نحوه استفاده دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان مشهد از شبکههای اجتماعی مجازی بود. جامعه آماری، شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد بوده و نمونه 230 دانشجوی دوره کارشناسی در گروههای مختلف آموزشی در پردیس شهید هاشمی نژاد است که از طریق جدول حجم نمونه مورگان و متناسب با حجم جامعه انتخاب شدهاند. این تحقیق از نوع توصیفی است با هدف دستیابی به میزان و نحوه استفاده افراد از شبکههای اجتماعی مجازی که به روش پیمایشی اجرا گردیده و از نظر جمعآوری اطلاعات روش کمی-کیفی مدنظر بوده است. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته است که روایی پرسشنامه از طریق تحلیل محتوا و اعتبار آن از طریق باز آزمایی به دست آمده است. یافتههای تحقیق نشان داد 4/67% پاسخدهندگان بیان کردهاند که رایگان بودن شبکههای مجازی باعث ماندگاری آنها در این شبکهها میشود. 30% از دانشجویان صرفاً در یک شبکه اجتماعی، 20% در دو و 16% در سه شبکه عضویت دارند. هدف عمده استفاده از شبکههای اجتماعی نیز به ترتیب اولویت در نمونه موردبررسی 51% پر کردن اوقات فراغت، 13% تبادل اطلاعات، 9% برقراری ارتباط با دیگران و 2% به پیشنهاد عضویت دوستان بوده است. بر اساس این یافتهها توجه به شبکههای اجتماعی بهعنوان بستری برای یادگیری و کسب شایستگیهای لازم معلمی باید در دستور کار برنامه ریزان قرار گیرد.
فرستنده: آقای مهدی حسن پور